16. září – pátek

28. 9. 2022

kostel

Vstávat a cvičit! Krásně vyhajaný vstáváme na snídani, ke které jsme měli sladké šneky. Myslím jako pečivo, ne šneky jako šneky. A trošilinku prošuta. Ráno byly trochu mraky, ale než jsme se vyhrabali ven, už zase svítil slunec. Dnešním cílem je prolézt uličky a kostely kolem centra, vyšplhat se na zříceninu hradu, a poznat život po setmění. Nejdříve nás boty vedou na náměstí Piazza Vecchia, v jehož blízkosti leží několik kaplí, muzeum a věž. Nejdříve tedy vylézáme výtahem na zvonici Campanone ( https://mapy.cz/s/dupedanuge ), z které je perfektní výhled na historické centrum. Nad námi je zavěšen obrovský zvon, a vedle dva menší. Když jsem dořekl větu „jestli to spustí, bude sranda“, tak to spustilo. Bylo akorát půl jedenácté. Ivana se nalepila na zeď, a zavřela oči i uši. Rachot to byl opravdu pekelnej! Ze zvonice jdeme pak do muzea, které je po rekonstrukci, a je v něm spousta audiovizuálních „atrakcí“. Úplně nejlepší však byl „film“ o vzniku Bergama. Po prohlídce si jdeme sednout na náměstí do zahrádky na kafčo a trochu toho vína. V centru náměstí zatím probíhá aukce děvčat, nebo defilé nejúspěšnějších žákyň města, nebo něco úplně jiného. Prostě chodila tam děvčata dokola, a lidé jim tleskali. Po kávě se jdeme podívat do katedrály Duomo di Bergamo, která je úplně nádherně vyzdobena. A pak následují katedrály Cappella Colleoni, Basilica di Santa Maria Maggiore, všechny kolem náměstí Piazza Duomo. A protože se přiblížil čas oběda, kupujeme si pizzu a nějaké další věci a jdeme se domů nadlábnout, a trošku natáhnout. Odpoledne pokračujeme objevováním uliček kolem centra a návštěvou chrámů. Samozřejmě jsme nemohli vynechat ten, který byl přímo naproti našemu bytu, tedy kostel Chiesa di Sant’Agata nel Carmine. Pak jsme se se zmrzlinou v ruce dostali na hradby starého města a ke kostelu Duomo of Salò. Pak jsme pokračovali uličkama dál až na náměstí Lavatoio ( https://mapy.cz/s/fapazarome ), které je upravené jako odpočinková zóna, samozřejmě s restaurační zahrádkou, kde jsme si museli dát kávu a víno. Po odpočinku jsme se vydali na zříceninu hradu Rocca ( https://mapy.cz/s/hukogapafu ), ze které jsou úžasné výhledy na všechny strany, včetně výhledu na Alpy, a je tam umístěn památník osvobození Bergama za I. světové války. A pak šlapeme domů na véču. Italská klasika: prošuto a sýr! Večer jdeme ještě na chvilku ven, podívat se, jak to žije po tmě. Většina restaurací má otevřeno do dvou nebo do třech, ale v naší uličce byl už kolem dvanácté absolutní klid. Vracíme se domů a koukáme na telku…

Fotky z Bergama

Táááááák, podařilo se mi dokončit sestříhání videa a upravit fotky z naší krátké, ale o to víc luxusnější dovolené v Bergamu, takže se v sobotu při kávě můžeme na to dílo podívat. Jako předkrm můžu zatím nabídnout fotky, které jsou TADY. No, a video níže si necháme na...

18. září – neděle

No tak dobrá, já z tý postele teda vylezu. Dáme snídani, hodíme pár hadrů do kufrů, natáhneme zase rifle a bundy, a jdeme na autobus. Stanice je od nás tři minuty, tak jsme tam docela s předstihem. Město dál slaví své výročí, a všude je plno lidí už takhle po ránu....

17. září – sobota

Ráno klasická colazione all'italiana, pak se díváme z okna, jak do kostela naproti přivezli svěcenou vodu, a potom vyrážíme na lanovku do dolního Bergama. Překvapilo nás množství lidí, které se houfovalo před budovou lanovky. Pak zjišťujeme, že město slaví výročí...