Kokpit B737NG

Po delší době jsem se opět dostal do simulátoru reálného létání. Tentokrát to bylo vKlášterci nad Ohří a bylo to velmi sympatické setkání jak s kokpitem, tak s obsluhou simulátoru. Jednalo se opět o komplexní simulátor kokpitu dopravního letadla Boeing 737ng. Jedná se o tzv. Fixed Base Simulátor (není na pohyblivé platformě), který využívají dopravní piloti pro Type Rating (osvojení pozice a nastavení přístrojů, simulace správných postupů, simulace výpadků systémů). Simulátor využívá pro zobrazení 3 kanálový systém složený z 3 projektorů a prohnuté projekční plochy, která zaručuje téměř plný výhled 180 stupňů. Pro fajnšmekry přikládám ještě seznam simulovaných systémů:

  • CO PFD/ND- Display pro zobrazení pozice letounu, informací o rychlosti a výšce na pozici kapitána letadla
  • FO PFD/ND- Display pro zobrazení pozice letounu, informací o rychlosti a výšce na pozici kopilota letadla
  • Upper EICAS- Display pro zobrazení stavu motorů, pohonných hmot, a ovládacích ploch letadla
  • 2x FMC/CDU- Databáze pro programování a přípravu letu.
  • MCP- Ovládání autopilota
  • 2x EFIS- slouží pro přepínání a nastavení PFD/ND
  • 2x Rádio- pro komunikaci s řízením provozu, získávání informací za letu
  • 2x NAV- pro nastavení frekvencí radio navigačních zařízení
  • 1x XPNDR- radarový odpovídač pro identifikaci letounu pro řízení provozu
  • 1x TRIM- vyvážení letadla
  • Řízení je převzato z Boeingu 737 a má nastaveny originální hodnoty zatížení pomocí hydraulických pístů.
  • Throttle Quadrant- ovládání tahu motorů, přistávacích klapek, brzdících klapek. Částečně motorizovaný (při letu s autopilotem se páky samy pohybují)
  • Funkční trimy spojené s řízením
  • Komunikace pilot>co-pilot, posádka> řízení letového provozu.

Po domluvě s FO jsem si naprogramoval letadlo na let LKKV -> LKPR -> LKKV (Karlovy Vary -> Praha -> Karlovy Vary). Delší trasu jsem nevolil schválně, protože jsem si potřeboval vyzkoušet postupy pro přistávání. V Praze jsem přistával přístrojově, pomocí ILS (Instrument Landing System – elektronický přístrojový přistávací systém). V praxi to vypadá tak, že když se mašina dobře nastaví, letadlo přistane prakticky samo, čehož se využívá při nízké viditelnosti. Po přistání následovala příprava na let zpět. Ten se letěl ručně, jen podle radiomajáků, a též přistání jsem dal z ruky. A ani to nebyla žádná řacha, když letadlo sedlo.

No co k tomu dodat? I když venku lilo jako z konve, bylo to hezky strávené odpoledne.