FlyBoys

12. 10. 2012

Kokpit B737NG

Po delší době jsem se opět dostal do simulátoru reálného létání. Tentokrát to bylo vKlášterci nad Ohří a bylo to velmi sympatické setkání jak s kokpitem, tak s obsluhou simulátoru. Jednalo se opět o komplexní simulátor kokpitu dopravního letadla Boeing 737ng. Jedná se o tzv. Fixed Base Simulátor (není na pohyblivé platformě), který využívají dopravní piloti pro Type Rating (osvojení pozice a nastavení přístrojů, simulace správných postupů, simulace výpadků systémů). Simulátor využívá pro zobrazení 3 kanálový systém složený z 3 projektorů a prohnuté projekční plochy, která zaručuje téměř plný výhled 180 stupňů. Pro fajnšmekry přikládám ještě seznam simulovaných systémů:

  • CO PFD/ND- Display pro zobrazení pozice letounu, informací o rychlosti a výšce na pozici kapitána letadla
  • FO PFD/ND- Display pro zobrazení pozice letounu, informací o rychlosti a výšce na pozici kopilota letadla
  • Upper EICAS- Display pro zobrazení stavu motorů, pohonných hmot, a ovládacích ploch letadla
  • 2x FMC/CDU- Databáze pro programování a přípravu letu.
  • MCP- Ovládání autopilota
  • 2x EFIS- slouží pro přepínání a nastavení PFD/ND
  • 2x Rádio- pro komunikaci s řízením provozu, získávání informací za letu
  • 2x NAV- pro nastavení frekvencí radio navigačních zařízení
  • 1x XPNDR- radarový odpovídač pro identifikaci letounu pro řízení provozu
  • 1x TRIM- vyvážení letadla
  • Řízení je převzato z Boeingu 737 a má nastaveny originální hodnoty zatížení pomocí hydraulických pístů.
  • Throttle Quadrant- ovládání tahu motorů, přistávacích klapek, brzdících klapek. Částečně motorizovaný (při letu s autopilotem se páky samy pohybují)
  • Funkční trimy spojené s řízením
  • Komunikace pilot>co-pilot, posádka> řízení letového provozu.

Po domluvě s FO jsem si naprogramoval letadlo na let LKKV -> LKPR -> LKKV (Karlovy Vary -> Praha -> Karlovy Vary). Delší trasu jsem nevolil schválně, protože jsem si potřeboval vyzkoušet postupy pro přistávání. V Praze jsem přistával přístrojově, pomocí ILS (Instrument Landing System – elektronický přístrojový přistávací systém). V praxi to vypadá tak, že když se mašina dobře nastaví, letadlo přistane prakticky samo, čehož se využívá při nízké viditelnosti. Po přistání následovala příprava na let zpět. Ten se letěl ručně, jen podle radiomajáků, a též přistání jsem dal z ruky. A ani to nebyla žádná řacha, když letadlo sedlo.

No co k tomu dodat? I když venku lilo jako z konve, bylo to hezky strávené odpoledne.

Tentokrát Teplice

Tentokrát Teplice

To mi takhle ve čtvrtek (9. června 2022) píše jeden držitel Thálie, jestli jdeme večer do Teplic na koncert, na kterém zpívá. Nějak jsem tento termín přehlédl a přiznám se, že se mi zrovna moc nechtělo. Přeposílám tuto informaci manažerce, která během chvilky odpoví,...

Jdi za štěstím

Jdi za štěstím

Ve středu (25. 5. 2022) jsme opět vyrazili do Prahy za kulturou. A tentokrát do divadla Broadway na koncert Mariana Vojtka a Bohuše Matuše. Klucí zpívali písničky Karla Gotta, a byla to opravdu pecka! Musel jsem uznat, že víc se Gottovi přiblížil Bohuš Matuš. Maroš to...

Změníme adresu!

Změníme adresu!

Tak jo, už po několikáté jsme v krátké době v Praze (neděle, 8. května 2022). A tentokráte jedeme do Karlína. Do Fóra Karlín. Parkujeme na Florenci, a těch pár metrů jdeme pěšky. Vstupenky máme VIP, a tak v klidu míjíme frontu, která začíná cca 200 metrů od vchodu. Až...

0 komentářů